Beter je innerlijk moreel kompas volgen
‘Een overname woelt veel om, het Werk als Waarde model bracht reflectie’, zegt Barbara Enthoven, preventie marketeer bij verzekeraar Movir. Voor haar was deze methodiek liefde op het eerste gezicht.
Anderhalf jaar geleden fuseerde de arbeidsongeschiktheidstak van verzekeraar Reaal met de arbeidsongeschiktheidsverzekeraar Movir. ‘Een fusietijd is een roerige periode, er wordt veel omgewoeld. Je innerlijke kompas kan dan op hol slaan’, zegt Barbara Enthoven, preventie marketeer bij verzekeraar Movir. ‘In de aanloop naar de overname was het een goed moment om met elkaar te reflecteren op het werk. De tijd nemen om je af te vragen: hoe zit ik op mijn plek? Komt mijn werk overeen met mijn waarden?’
Drijfveren
Via Ascender was Enthoven al eerder in aanraking gekomen met het Werk als Waarde model. Deze methodiek zette ze al in bij het inventarisatiegesprek waarin klanten eens per jaar in gesprek gaan met een medewerker van het preventieteam. ‘Het was voor mij liefde op het eerste gezicht. Het statement is altijd: mensen moet je gelijk behandelen. Zeker, dat is ook ons uitgangspunt. Maar niet iedereen is het zelfde en heeft dezelfde wensen en behoeftes. Dit model zet in op de persoon, het is gericht op de individuele waarden en behoeften. Aan de hand van de Capability-vragenlijst haal je die omhoog. De lijst werkt ook als een innerlijk moreel kompas, je wordt je bewust wat je drijft, en ook wat je niet wil.’
Ze besloot de Werk als Waarde gespreksmethodiek in te zetten voor haar collega’s. Met twee groepen, elk met zo’n 25 medewerkers, hebben ze de ‘waarde-wandeling’ gemaakt onder leiding van een coach van Ascender. Ze stopten muntjes in bakjes, die elk een waarde vertegenwoordigen, waardoor gevisualiseerd werd welke waarden zowel individueel als voor de groep als geheel belangrijk en minder belangrijk zijn.
Duurzame inzetbaarheid
‘De workshop had impact, er kwam veel los’, zegt ze. ‘De één werkt vanuit maatschappelijke betrokkenheid, de ander wil mensen helpen. Gelukkig matcht mijn werk met mijn persoonlijkheid. Het was een bevestiging dat ik mijn innerlijk kompas volg. Voor sommige collega’s was het een wake up call.’
Het idee achter de workshops was, los van plezier, het bevorderen van duurzame inzetbaarheid. Maar ook vond Enthoven het belangrijk dat hiermee de medewerkers zich beter kunnen verplaatsen in de klanten, veelal zelfstandige ondernemers uit allerlei gelederen, zoals timmermannen, notarissen of huisartsen. ’Je neemt je collega’s mee om te ervaren wat klanten ervaren. Ik wilde bovendien draagvlak creëren; ik kan wel enthousiast zijn maar ze moeten het zelf ervaren. Ik heb veel positieve reacties gehad.’
Dagelijkse realiteit
Enthoven volgde zelf eerst een korte opleiding om zich deze methodiek eigen te maken. ‘Aanvankelijk dacht ik: deze vragenlijst ziet er wel heel kort en simpel uit. Maar de lijst is heel krachtig en efficiënt; in korte tijd kom je tot de kern. Wat is belangrijk in je werk? Zijn er genoeg mogelijkheden om kennis en vaardigheden te gebruiken? En vooral ook: lukt het je ook om je doelen en wensen te realiseren? Wat je ten diepste raakt, raakt vaak in de dagelijkse realiteit ondergesneeuwd.’
Ze gebruikt ook graag een metafoor om de essentie van de lijst te benoemen: ‘Als je wil gaan fietsen heb je een goede fiets nodig, de fysieke mogelijkheid om te kunnen fietsen maar ook fietspaden om op te kunnen rijden. Als op een van die vlakken iets niet oké is moet je een oplossing bedenken om je wens te realiseren. Soms lukt dat en soms moet je accepteren dat het niet of even niet lukt. Het Werk als Waarde model legt dat bloot.‘
Barbara Enthoven
Preventiemarketeer
Movir